Mândri urmaşi ai răzeşilor lui Ştefan Cel Mare,
gospodarii din satele judeţului nostru erau într-o permanentă competiţie: care
să-şi construiască o casă mai mare mai mare şi mai frumoasă, care are mai multe
vaci în cireadă ori mai multe oi în turmă... Şi pentru că gradul lor de
bunăstare contribuia, în cele din urmă, la prestigiul comunităţii în care
locuiau, oamenii nu erau dispuşi să accepte compromisuri; dacă apăreau abateri
din partea cuiva, comunitatea intervenea imediat, pentru a nu se ştirbi onoarea
şi prestigiul satului.
“Oaia neagră” a satului nostru era Chirică. Omul trăia
la marginea satului, într-o magherniţă fără uşi şi fără ferestre, împreună cu
nevasta sa, Zalinca, sau, cum îi spunea toată lumea, Zăluda. Singurul suflet de
pe lângă casa lor era o capră, Mândruţa, la care ţineau ca la ochii din cap şi
pe care o iubeau ca pe un copil...
În fiecare zi Zăluda se ducea cu capra la păscut la
pădure, în poieniţă şi, între timp, mai culegea niscaiva ciuperci, flori ori
diferite buruieni şi aduna vreascuri. La apusul soarelui se întorcea acasă cu
Mândruţa sătulă, o mulgeau şi capra le dădea lapte cu generozitate. Când venea
ora de culcare, Mândruţa dormea cu ei în aceeaşi încăpere, undeva mai spre
tindă.
Mulţi oameni simpli erau convinşi că, datorită
botului, coarnelor şi bărbii, ţapii şi caprele erau din sămânţa lui Scaraoţchi
şi că aduc tot felul de necazuri şi nenorociri la casa la care sunt ţinute.
Alţii considerau că trebuie să fii tare sărac şi prăpădit ca să-ţi cumperi
capră, sau vaca dracului, cum o
numeau ei. În fine, crescuţi în această credinţă, copiii satului se amuzau
aruncând cu pietre, bulgări ori diferite alte obiecte către magherniţa lui
Chirică, pentru că, nu-i aşa, ăia beau
lapte spurcat.
După terminarea războiului şi instituirea orânduirii
socialiste, oamenii au fost nevoiţi să cedeze statului mai toate averile,
bunurile gospodăreşti şi animalele. Nici noi nu am scăpat de rechiziţii. “Ce-o
fi făcând biata Joiana la cireada colhozului?” ofta mama cu gândul la vaca
noastră şi cu dorul unei picături de lapte proaspăt.
Ce-i drept, la unii gospodari cu copii mulţi Hărăluşcă
le lăsase câte-o vacă-n bătătură, nouă, însă, nu ne lăsase nimic. “Lăsaţi
văicăreala,” a spus el când ne-am plâns, “vă ajunge cât v-aţi ghiftuit… Uite,
pentru că băiatul ăsta al vostru e rănit la un picior, o să-l bag vânzător la
magazin!” “Sărutăm mâna, tovarăşe Ionică, rămânem tare recunoscători!” “Lasă,
mătuşă Anică,” a zis el suficient, “aveţi noroc cu mine că sunt un om aşa bun…”
“Sunteţi ca un Dumnezeu pentru noi, tovarăşe Ionică!”
“Ascultaţi ce vă spun,” a reluat Hărăluşcă după ce se
scăldase câteva momente în propria-i glorie, “eu îl bag ca vânzător, dar va
trebui să mişte din urechi în fiecare
săptămână, dacă înţelegeţi ce vă spun… Altfel îl dau afară şi-l bag pe altul…”
“Va mişca, va mişca, tovarăşe Ionică,” s-au grăbit ai mei să-l liniştească,
“jumătate din salariul lui va fi al dumneavoastră!”
Nimic nu este veşnic pe lume, însă, cu atât mai puţin
funcţia lui Hărăluşcă. Potlogăriile lui au începus să iasă la iveală şi, într-o
furie generală, oamenii l-au legat, cu capul în jos, de un copac la marginea
pădurii şi l-au lăsat acolo…
Senea, fratele meu, a urcat pe scara salariaţilor,
devenind responsabilul magazinului. Altă viaţă, alt statut! Din noua poziţie pe
care se afla, a început să-şi lărgească cercul de cunoştinţe, începând să se
frecventeze cu învăţătorii, cu miliţienii, cu sanitarul şi chiar cu dacălul de
la biserică, cu lume bună, deci, fapt care a fost de natură să îl facă
respectat şi bine-văzut în comunitate. Purta costum, cravată şi ceas la mână,
ce mai, o ţinută demnă de locul pe care-l ocupa şi de cercurile în care era, de
acum, inclus…
Mămica, însă, nu se consolase nicidecum cu pierderea
Joianei. “Ce-ţi pasă ţie,” s-a plâns ea lui Senea, “tu îţi câştigi bucăţica ta
de pâine, dar eu ce mă fac? Nu tu unt, nu tu smântână, nici măcar acolo, o
lingură-două de lapte acru… Mă gândeam, Senea dragă, să cumpărăm şi noi o
căpriţă; avem un pahar de lapte proaspăr la masă şi, cine ştie, poate în
primăvară un ied sau o iediţă! Dacă războiul ne-a adus în starea asta şi statul
ne-a luat tot, ce să facem? Va trebui să ne deprindem şi cu sărăcia…” a oftat
ea, resemnată.
“Mămico, cu mine să nu faci glume de astea,” a sărit
Senea ca ars, “ce, din gospodari de funte am ajuns ca Chirică? Să nu
îndrăzneşti să-mi bagi capră în ogradă, astea sunt cu Satana în ele! Nu ai
auzit că la Chirică, noaptea, pe acoperişul magherniţei, cântă stoluri întregi
de puhăci (bufniţe, n.a.)? Toate
nenorocirile şi sărăcia i se trag lui Chirică de la diavolul ăla de capră,
mămică! Capra nu e un animal de ţinut pe lângă casa omului, nu vezi că seamănă
leit cu Scaraoţchi? Destule nenorociri ne-a adus războiul, o capră ne mai
lipsea… Stai liniştită, mămică, nu o să murim noi de doru’ laptelui!”
Mama, însă, era neînduplecată în demersul ei. “Zice el
Senea ce zice,” i-a spus ea tatei mai târziu, “dar parcă tot ne-ar prinde bine
o capră la gospodărie… Aşa că mi-am făcut un plan şi te rog, Alexandre, să fii
alături de mine, că oricum văd că tu nu ai nimic de zis, moale eşti de când
te-am luat…”
“Duminică ne ducem la Şteap, la iarmaroc,” a reluat
mama, conspirativ, “cumpărăm o căpriţă şi o ţinem ascunsă în poiata de lângă
Ştefănache. O hrănim, o îngrijim şi o să ne dea lapte suficient. Dacă Senea ne
întreabă de lapte, îi spunem că-l avem de la Nadia lui Manole…”
La Şteap, iarmarocul plin de capre şi ieduţi veseli şi
zburdalnici. Au pus ochii pe o frumuseţe de căpriţă roşcată, cu o fundiţă roşie
la o ureche şi cu priviri blânde, pe care o chema Maricica, au cumpărat-o şi,
conform planului, i-au făcut un culcuş de regină
în poiată.
După câteva zile de linişte şi pace, Senea se năpustea
pe poartă tunând şi fulgerând, aruncând şi trântind tot ce întâlnea în calea
lui.
“Unde e, mamă?” a zis el, roşu de
furie. “Ce mi-ai făcut, mamă? Ce am vorbit noi doi şi ce te-am rugat, mamă? De
ce mă faci de ruşinea satului, mamă? Unde ai ascuns-o, mamă, c-o omor chiar
acum!” Şi, după ce-şi mai trăgea sufletul: “Alung-o, mamă, de la casa noastră,
deschide larg poarta, mamă, şi alungă pe Satana din ograda noastră!”
Cu greu s-au liniştit spiritele… A
doua zi, după plecarea lui Senea, mămica a luat-o pe Maricica de curmei şi s-a
dus la Costan, peste râpă.
“Ce-i cu matale, nănaşă,” s-a mirat acela,
“încotro târâi capra asta de curmei?” “Am venit la tine, Costane,” a zis mama,
“să ţi-o dăruiesc, le-ar prinde bine ălor cinci copii ai tăi câte-o lingură de
lapte proaspăt…” “Da’ de când te-ai făcut aşa darnică, nănaşă, te ştiam
zgârcită de mama focului!”
Omul pricepuse, însă, motivul pentru
care mama îi dăruise capra şi a acceptat darul, obligându-se ca, o dată pe
săptămână, să-i ducă şi nănaşei un litru de lapte.
În scurt timp, Maricica devenea
partenera de joacă a celor cinci copii ai lui Costan iar mama avea asigurat,
săptămânal, litrul de lapte proaspăt. “De unde e laptele ăsta, mamă?” a
întrebat Senea la un moment dat. “Păi nu ţi-am zis,” a răspuns mama, “că ne mai
trimite Nadia lui Manole, din când în când?”
Trecuse ceva vreme de la momentul în
care Maricica îi fusese dăruită lui Costan, mămica îşi primea dividentu’, Senea nu bănuia nimic,
tăticul nu se amesteca, deci lucrurile intraseră pe făgaşul lor normal.
Într-o zi Senea venea de la magazin
cu febră mare şi tuse, în fine, semne ale unei viroze sau gripe care l-a şi
trântit la pat. A încercat mămica să-l dreagă cu frecţii, dar în zadar; boala
îl scutura puternic! În disperare de cauză, mămica a apelat la mătuşa Catinca,
pentru că numai ea ştia cum să-l vindece.
“Anică,” i-a zis ea mamei, “să faci
iute o strachină cu mujdei de usturoi şi cât timp eu îl fricţionez cu mujdei pe
tot corpul, tu du-te prin sat şi caută nişte lapte de capră, să-l bea fierbinte
cu unt şi miere de albine… Nu vezi că tuşeşte de e gata să-şi verse plămânele
şi rărunchii?”
După o săptămână de urmat
tratamentul prescris de mătuşa Catinca, Senea s-a înzdrăvenit. În perioada în
care Senea zăcuse la pat, satul fusese cuprins, însă, de o epidemie de gripă,
cei mai afectaţi fiind copiii şi tineretul. Ştrul şi Avrum au venit disperaţi
la mama, să se intereseze ce leac a folosit de Senea s-a pus aşa repede pe
picioare.
“Coană Anică,” a început Ştrul, “la
mini Rifchi este tare bolnav, iar la cumnată-meu, Avrum, Şmilică cel mic zace,
geme şi arde cu 40° fierbinţeală… Oi-vei, oi-vei, coană Anică, scoate-ne din
necaz că ne mor copiii şi dacă-i pierdem, ne aruncăm şi noi pe Nestru!” “Eu vă spun leacu’,” a
încuviinţat mama, “dar vor suporta copii voştri să fie frecţionaţi cu mujdei de
usturoi sau cu gaz? Mergeţi pe la oameni şi faceţi rost de nişte lapte de
capră, pe care să-l bea fierbinte, cu unt şi cu miere…” “Oi-vei, coană Anică,
fetiţa mea, Rifchişor, o să plângă la aşa miros şi aşa leac cum spui dumneata!”
“Treaba voastră,” a zis mama, “faceţi cum doriţi!”
Zvonul despre leac se răspândise la
toate casele şi familiile care aveau bolnavi de gripa spaniolă, cum îi ziceau unii şi curând tot satul mirosea a
mujdei de usturoi şi a gaz. Un miros atât de urât şi de înţepător nu mai găseai
decât la Ghindeşti, la fabrica de spirt, la groapa aia unde aruncau borhotu’…
Treptat-treptat, însă, leacul îşi făcea efectul simţit şi toţi cei bolnavi,
inclusiv Rifchi şi Şmilică, îşi reveniseră şi se înzdrăveneau.
Trecuse ceva vreme de la epidemie
când, într-o zi, Ştrul şi Avrum au trecut pe la magazin pe la Senea să vadă ce
mărfuri noi a mai adus… Din vorbă-n vorbă, Ştrul zice: “Straşnică femeie e
coana Anica, măi Senea, măi! Tot satul o respectă şi-i roagă de sănătate, că
mult bine le-a făcut la toţi cei bolnavi de gripă cu leacul dânsei, mai cu
seamă laptele de capră cu unt şi cu miere de albine!” “Ce tot vorbiţi, măi,” a
spus Senea, nedumerit, “ce lapte de capră, eu m-am tratat cu lapte de vacă de
la Nadia, de sub pădure!” “Ehei,” a zâmbit Ştrul, “să fii tu sănătos de când nu
mai are Nadia vacă! Coana Anica te-o fi amăgit, că tare sclifosit mai erai; dar
să ştii că cu lapte de capră te-ai vindecat…” “Ei, lasă că ajung eu acasă şi o
să mă lămuresc!”
Nici nu intra bine pe uşă că, furios
şi dezamăgit, Senea o şi lua pe mama la întrebări, cum de îl spurcase cu lapte
de capră… După lămuriri peste lămuriri şi explicaţii, mama a reuşit să-l
convingă, într-un târziu, că laptele de capră fusese motivul principal pentru
care se însănătoşise!
Anii trecuseră, Senea se căsătorise,
era un bun familist şi gospodar şi Dumnezeu îl binecuvântase cu doi copii, doi
băieţi frumoşi şi sănătoşi.
Chiar în toamna în care băieţii
trebuiau să plece la şcoală, o nouă epidemie de gripă avea să măture satul şi
cei doi copii s-au îmbolnăvit grav, cu mari complicaţii la plămâni. Sanitara
din sat nu le dădea nici o şansă de scăpare şi, disperat, Senea a ajuns la
mama. “Mamă, mămico, nu mă lăsa, ajută-mă!”
A fost adusă degrabă mătuşa Catinca,
cu toată trusa ei de medicamente şi verdictul a fost dat pe loc: “Oţet, usturoi
şi gaz pentru frecţii, lapte de capră fierbinte de băut.” “Mamă, nu mă lăsa,”
s-a rugat Senea, “hai să căutăm prin sat lapte de capră, ori hai să cumpărăm de
îndată o capră, orice numai să salvăm copiii!” “Păi bine, măi băiete,” a zis
mama, “când am avut capră ai tunat şi ai fulgerat s-o alungăm din ogradă, că e
sămânţa lui Scaraoţchi… Nu spuneai tu că laptele de capră e spurcat?”
“Iartă-mă, mamă, ajută-mă degrabă cu o capră, să-mi salvez copiii şi promit că
o voi îngriji şi o voi ocroti toată viaţa!” “Aşa să fie,” s-a înduplecat mama,
“dar să nu te aud că strigi iar la mine s-o alung din ogradă că-ţi strică ţie
onoarea!”
Cititorul trebuie să ştie că nu am
nici o intenţie să laud laptele de capră. În acea perioadă, însă, după 1944,
antibiotice nu se găseau, vacile fuseseră luate la colhoz şi poate unica sursă
de lapte erau caprele, care ajunseseră la mare căutare. Mătuşa Catinca moşise
97 de copii şi nu-i murise nici unul. Tratamentele erau cu toate obţinute pe
cale naturală, că era vorba de hrană, frecţii, ceaiuri, comprese, ventuze,
lipitori, etc. Nu vedeai oameni cu handicapuri mari, iar doctorii existau numai
la nivel de judeţ şi se ocupau numai de cazuri extreme.
Sfânta Natură oferea, deci, tot ce
le trebuia oamenilor ca hrană şi ca leacuri pentru boli. Laptele şi brânza de
capră ocupau primul loc în rezolvarea celor mai multe trebuinţe (boli) şi
Senea, la rândul lui, a devenit unul dintre cei mai înfocaţi apărători ai
caprelor şi a produselor lactate din capră. De departe, însă, cei mai receptivi
la binefacerile laptelui de capră au fost evreii, care, unul câte unul, şi-au
cumpărat propria căpriţă pentru nevoile familiei.
Uşor-uşor mentalităţile se schimbau
şi curând satul răsuna de behăitul vesel al căpriţelor, ca un fel de simfonie căprească. Primăvara, prin mai
toate curţile, ieduţii săreau şi se jucau precum nişte copii zburdalnici.
Mamă,
mămico, să n-o alungi de la casa noastră, că vor veni în curând nepoţii şi vor
avea nevoie de doctoria miraculoasă în caz de trebuinţă!
…Dacă războiul nu-şi lăsa urmele
adânci în viaţa şi traiul oamenilor, aceste amintiri nu ar fi existat. Regimul
ce a urmat, fără proprietate privată, a determinat oamenii să caute şi să
descopere tot ce le oferea natura pentru a supravieţui.
Numai citind aceste rânduri
contemporanii vor aprecia ştiinţa şi cultura de care beneficiază astăzi. Acum,
în faţa diverselor mărci de maşini din curtea omului, se poate striga cu
dreaptă justificare: “Mamă… mămico… alung-o mamă de la casa noastră!”
No comments:
Post a Comment