Inconfundabil în peisajul eterogen al
satului nostru, cu ţinuta sa impecabilă, aerul intelectual şi cartea ori ziarul
de care era nedespărţit, domnul Dorogan fusese parcă predestinat să fie
învăţător. Formaţia sa înnăscută de dascăl era evidentă chiar şi pentru cei care
nu-l cunoşteau... Cât despre noi, copiii de atunci, fiecare pas pe care-l
făceam în clasa domnului Dorojan însemna o nouă poartă deschisă spre viitor, o
nouă aventură spre lumi nebănuite şi magice: abecedarul din clasa primară,
ilustraţiile din cărţi, hărţile pe care călătoream cu degetul, dimensiunile de
pe un desen, buchiile pe care le încropeam, stângaci, crâmpeiele de viaţă reală
povestite cu pasiune...
Nu se limita niciodată la a preda lecţia în notele
reci ale manualului. Ne învăţa să căutăm povestea din spatele poveştii, să o
înţelegem şi să o asimilăm... Multă vreme, în sfânta noastră naivitate de
copii, aveam să credem că domnul Dorojan este fiul lui Dumnezeu, pentru că, mai
presus de dragostea de carte, reuşise să ne insufle valori mult mai înalte:
respectul faţă de părinţi, de bătrâni, de preot, dragostea pentru natură, în
toate formele ei.
„Răsădiţi pomi, şi pomi sădiţi, copilaşi
dragi şi iubiţi”, pe notele acestui cântecel aveam să plecăm la un moment dat
cu clasa, spre Ciorna. „Dacă fiecare dintre voi va planta 5 arbori, veţi creşte
frumoşi, viguroşi şi în belşug deplin”, aşa ne spusese domnul Dorogan iar noi,
însufleţiţi de îndemnul lui, decisesem să nu ne oprim la 5 arbori; plănuisem să
împădurim toată zona!
Eram atât de captivaţi de domnul nostru
învăţător şi de talentul lui fascinant de a ne face să vedem dincolo de litera
cărţii încât, în orice moment, cunoştinţele noastre depăşeau pe cele ale
colegilor noştri din clasele superioare. Indiferent de evenimentul pedagogic,
clasa noastră era prezentă: inspecţii, concursuri, expoziţii, fel de fel de
întreceri. Invariabil ne întorceam încununaţi de lauri, dar, dincolo de
premiile pe care le acumulam, ne câştigam prestigiul de a fi elevii domnului
Dorogan. Un prestigiu câştigat prin muncă asiduă, prin cunoaştere şi învăţătură
necontenită, dar care era un fel de cheie universală pentru porţile la care
aveam să batem la şcoala vieţii. Era suficient să spui că ai fost elevul lui
Dorogan; îţi era asigurată intrarea la liceu, la şcoli normale ori alte institute,
fără examen de admitere!
Vibra, însă, la unison cu noi, dincolo de
graniţele unui dascăl îndrăgostit de meseria lui. Era părintele nostru din
cetatea cărţii, cu vorbă bună, cu dojană blândă, cu înţelegere şi uneori chiar
compasiune, cu asprime atunci când situaţia o impunea.
...Nu mai reţin exact cadrul în timp, cert este că
se încheiase recreaţia mare şi domnul învăţător intra în clasă cu o nuieluşă
subţire de alun în mână....
-Nu o să întreb de două ori, zice el calm, vreau să
ştiu care dintre voi a ascuns-o în sobă!
În confuzia şi nedumerirea generală, mă aplec
către Marusica, colega mea de bancă, şi o întreb în şoaptă: „Cine şi ce a
ascuns în sobă?”... „Nu ştiu, dragă”, îmi răspunde ea, pe acelaşi ton, „habar
n-am!”...
-Bineeee, zice domnul Dorogan, toată lumea să pună
mâinile pe bancă, cu palmele în sus! Şi jap!, şi trosc!, şi pleosc! nuieluşa se
ridica şi se cobora ritmic, în timp ce palmele noastre se umflau ca nişte
perniţe şi noi ne înghiţeam cu stoicism lacrimile de usturime, solidari ca
întotdeauna, cumplit de nedumeriţi şi inventatori ad-hoc ai unor scenarii de
coşmar care să justifice, cât de cât, corecţia (pentru câteva secunde am crezut
că cineva ascunsese un cadavru în sobă)...
Şirul gândurilor avea să ne fie curmat brusc de
liniştea nefirească ce se lăsase în clasă. Nuieluşa rămăsese încremenită
ameninţător în văzduh, deasupra băncii în care stătea Şomea Zeltzer, un evreiaş
dintr-o familie bogată şi alintat dincolo de orice limite...
-Zeltzer, spune domnul învăţător, parcă am zis să
pui mâinile pe bancă, cu palmele în sus, nu să le ţii în buzunare...
-Domn’ învăţător, pe mine nu m-a bătut nimeni
niciodată, aş putea să leşin şi să mor de spaimă şi de durere, ce ar zice tata?
Am numai note de 10, pe linie, nu cred că merit să mă bateţi...
-Şomea, din două nuiele la palmă nu a murit
nimeni...
-Pentru mine e prea mult, domnule învăţător, decât
să îndur durerea mai bine vă spun ce ştiu!
-Vezi, Şomea dragă, că ne înţelegem, spuse domnul
Dorogan, mai destins, ştiam eu că eşti cel mai
bun din clasa asta... Ei, ia zi-mi, cine a ascuns-o în sobă?
-Vă spun, domnule învăţător, numai că băieţii m-au
ameninţat că mă bat şi mă spânzură dacă suflu vreo vorbă...
-Nu avea tu grija lor, mă ocup eu de ei, zi-mi
numai adevărul!
-Păi, Vanea Jelezneac şi cu fraţii Hanganu au
găsit-o în şanţul din spatele şcolii... Costică Fârnâitu zicea că este o
grenadă, până să vină soldaţii de la batalion să le culeagă cică erau o grămadă
din astea pe imaş, acolo unde ducea el vitele la păscut, şi în pădure...
-Şi, mă rog
frumos, ce vroiau să facă băieţii cu ea?
-Plănuiseră să facă un foc mare mai jos de stână şi
să o arunce drept în foc, să bufnească tare, să creadă babele din sat că a
venit sfârşitul lumii şi să sperie oile... Ce ne-am mai fi distrat!
Conflictul s-a stins aici, domnul Dorogan
având grijă să rezolve totul cu maximă înţelepciune şi diplomaţie, dar mai ales
într-o discreţie absolută, în ciuda gravităţii situaţiei şi a faptului că
fuseserăm cât pe aici să ne şuiere, literalmente, grenada pe la urechi.
O altă mică furtună avea să se işte de Hramul
Sfinţilor Arhangheli Mihail şi Gavril, atunci când băieţii au venit la şcoală
pregătiţi, în felul lor, să sărbătorească cum se cuvine: ţigări regale, vin,
tobă, cârnaţi şi chiftele, sustrase de acasă ori procurate de pe cine ştie
unde. Era stabilit şi locul în care vom petrece: feriţi de priviri indiscrete,
lângă o căpiţă de fân din spatele şcolii. Scăpasem însă din vedere un element
esenţial: lipsa noastră de la ore, care avea să atragă atenţia. Şi după ce
băieţii îşi aprinseseră ţigările iar noi, ceilalţi, începuserăm a ciocni
sărbătoreşte, aveam să ne bucurăm de prezenţa unui invitat surpriză: domnul
Dorogan, care aflase prin intermediul inevitabilului Şomea motivul pentru care
onorasem prin lipsă orele de clasă. Deznodământul petrecerii noastre ad-hoc
rămâne istorie... Cert este că mai apoi, atunci când fiecare ne întorseserăm la
casele noastre, discuţiile care se purtau parcă erau trase la indigo:
- De ce te tot freci la palme, măi, Vasilică? Ia
arată-mi, ce ai? Aoleu, unde ai căzut, de ce-ţi sunt mâinile umflate în aşa
hal?
-Nu am căzut, mămucă, spunea Vasilică ori alt
împricinat, domnul Dorogan ne-a bătut la palmă cu nuiaua de alun, două
pleznituri la fiecare palmă...
-V-o bătut? Bine v-o făcut! Trebuie că aţi
făcut o mare trăznaie de l-aţi scos pe bietul om din răbdări, nu e nebun să vă
bată degeaba... Băgaţi-vă minţile în cap, când aveţi de gând să deveniţi
şcoleri ca lumea, spurcăciunilor? Bine vă face... Ieşi afară şi lasă scâncitul!
Într-o
dimineaţă, la începerea orelor, cineva ne anunţă că domnul Dorogan este la
primărie, urmând să plece, neîntârziat, la Soroca. Nu trebuia să ştim mai mult!
Vanea Jelezneac a scos din dulap vioara domnului învăţător şi, scârţâind şi
zdrăngă-nind pe coarde a început să schiţeze o sârbă. La rându-ne, poate şi
ameţiţi de temporara noastră libertate, ne-am încins la joc de ne sfârâiau
călcâiele şi, când am constatat că nu mai avem loc, am împins băncile la o
parte... Şi dă-i, dă-i înainte cu cazaciocul, devenise deja un concurs care
sare mai sus, colbul se ridica până în tavan şi, în entuziasmul nostru tineresc
observam, poate prea târziu, prin perdeaua apăsătoare de praf, silueta domnului
învăţător care se profila în cadrul uşii...
Cel mai mult ne-a impresionat delicateţea cu care
ni s-a adresat. „Voi când aveţi de gând să vă cuminţiţi, măi copii? Uitaţi-vă
în ce hal arată sala de clasă... Dacă vine domnul director şi vede? După masă,
la ora 4.00, vreau ca toată lumea să fie prezentă aici, o să faceţi clasa lună,
farmacie, nu alta! Păi, se poate?”
Toate acele cuvinte ale lui au avut un
efect mult mai profund asupra noastră decât obişnuita nuieluşă de alun...
Căpătaserăm o lecţie de pedago-gie şi de umilinţă pe care nu aveam să o uităm
niciodată şi care dădea respectului nostru faţă de domnul învăţător o cu totul
altă dimensiune.
...Prin intermediul domnului Dorogan,
asiduu colaborator şi prieten al echipelor regale încartiruite în Cuhureşti,
aveam să cunosc magia filmului, a teatrului, să asimilez datinile şi
obiceiurile strămoşeşti, să mă bucur ori să plâng atunci când citeam literatură
română pe nerăsuflate, să iubesc poeţii şi scriitorii români, zugrăviţi cu
neasemuit talent de dânsul.
-Ce-i cu hărmălaia asta, oameni buni? Ce e cu
toată copchilăraia asta adunată pe şuşea?
-Mă mir că n-ai auzit, vecină, doar fata dumitale
e acolo, cu ei...
-Ce să aud, fa, spune odată ce se întâmplă?
-Regimentul din Floreşti trece prin Cuhureşti,
urmează să treacă Nestrul şi să se lupte cu ruşii pentru apărarea Basarabiei şi
a graniţelor româneşti... În coloană e şi domnul învăţător Dorogan...
-De unde ai auzit tu asta?
-De la băieţii din Unchiţeşti care au făcut şcoala
aici şi care sunt grămadă în urma coloanei... Cică în 10 minute or să ajungă în
dreptul nostru...
...Şi l-am văzut! Împietrită de durere lângă
fântâna acelui an 1943, surdă la strigătele colegilor ce alergau după coloana
de soldaţi, l-am văzut în hainele milităreşti prea mari, cu arma atârnată pe
umăr şi i-am prins privirea care încerca să îmbrăţişeze, printre lacrimi,
satul... L-am urmărit cum se pierde în zare în pasul ritmat al coloanei, umbră
a omului falnic în costum impecabil şi cu cămaşă scrobită...
Peste câteva luni aveam să aflu de la un consătean
al dânsului, din Bădiceni, că pierise, răpus de un glonţ rusesc, undeva dincolo
de Odessa, nu se ştie exact unde, dar şi acum aş fi în stare să îmbrăţişez
bucata de ţărână pe care, în acele momente cumplite, şi-a lăsat urma. A murit
ca un erou, la datorie, dar n-a murit în sufletele noastre. Dumnezeu să-l
odihnească şi să-l aşeze la dreapta lui şi fie ca harul lui, peste ani, să ne
facă pe toţi mai buni şi mai oameni!
No comments:
Post a Comment